singapore & ho chi minh city - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van annechientabak - WaarBenJij.nu singapore & ho chi minh city - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van annechientabak - WaarBenJij.nu

singapore & ho chi minh city

26 Januari 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve mensen!

Allereerst voor iedereen die reacties heeft achtergelaten: Dankjulliewel! Ik vind het altijd heel leuk om over jullie te lezen!
Onderweg naar Vietnam kwamen we wat moeilijkheden tegen. We misten een document wat we nodig hadden voor een visum voor Vietnam, dus we bleven 2 dagen in Singapore steken. Dat was geen ramp, behalve dat deze onzin ons wel heel wat geld heeft gekost, want in 2 dagen konden we mooi singapore bezichtigen!
En we waren overdonderd!! Culture shock numero 2. We waren net zo gewend geraakt aan India, vies, arm, kleurig, staren, veel contact met anderen op straat en overal, super hartelijk en chaotisch. Singapore is het tegenovergestelde omdat álles perfect is gemaakt! Van tevoren is het plan uitgedacht over hoe je een stad perfect laat functioneren, en dat is nauwkeurig uitgevoerd. De metro rijdt stipt op tijd, overal zijn roltrappen voor het gemak (zelfs om een drukke weg over te steken), bomen die scheef willen groeien worden met touwen recht getrokken, en omdat ze het geluid van kraaien niet mogen, hebben ze die allemaal afgeschoten! Het is allemaal wel heel nep hierdoor, dat merkten we erg. Alle singaporianen zitten 24/7 met hun mobiel, en kijken nooit om zich heen. Ze gaan ook niet naar het buitenland omdat ze ‘weten’ dat singapore perfect is… Het was wel een opluchting om even niet aangestaard te worden en dat er logica zit in de dingen (wat in India vaak ver te zoeken was).

Nu zitten we in Ho Chi Minh City, Vietnam. Dit is weer een wereld apart. Het heet ook wel de motorbikecity omdat er ontzettend veel motors en scooters rondrijden! Het is hier een grappige combinatie van westers en Aziatisch. We zitten in het backpackers district, dus overal lopen backpackers rond, heel gezellig. De vietnamezen praten heel raar engels, niet goed te verstaan. De rijst is vervangen door noodles… en we ze dragen van die punthoedjes en eten met stokjes. Dat laatste vergt nog wat oefening voor ons...
We zijn gister naar het oorlogs museum geweest, dat was heel indrukwekkend. Het is helemaal vanaf de kant van de Vietnamezen verteld, en er zijn super veel foto’s van de agressie van de VS en de agent orange slachtoffers. Ze noemen de Vietnam oorlog hier 'The American agressive war'.
Vandaag zijn we naar de tunnels van de Guerilla strijders geweest met een georganiseerde halve dag toer… Niets voor ons om met zo’n toer mee te gaan en achter een gids aan te lopen, maar wel interessant om te horen wat hij te vertellen had! We zijn door een gang gekropen, super smal, donker, stoffig, en de vleermuizen vlogen ons letterlijk om de oren! Heel eng, maar maakt het wel een levendige ervaring!

Groetjes, Anne en Sjoske

• 26 Januari 2013 - 13:54

Ilse:

Impressive meiden! Het is zo raar om me voor te stellen dat jullie in Vietnam zitten!
    Houden jullie een foto- en verhalenavond als je terug bent?? haha!
    Dikke kus!

• 26 Januari 2013 - 20:08

Oma:

Hoi Annechien. Hier alles goed, het is erg koud geweest en je vader heeft heel wat kilometertjes geschaatst. Helaas, maar voor de moeilijk lopenden wel lekker, gaat het morgen dooien, Eigenlijk vond ik de sneeuw toch wel erg mooi en met bergschoenen aan sta je stevig. Ik heb met Ria achter de Welkoop in het bos gewandeld en plotseling, vlak voor onze neus: 6 reetjes. Het was er zo mooi en ongerept !
    Gezellig dat je zo vaak schrijft. Meestal stuur ik meteen een reactie.En nu staat m'n koffie koud te worden.
    Tot ons volgende praatje. Kus van oma

• 04 Februari 2013 - 20:42

Heleen:

Het is ook altijd heel leuk om jouw (jullie) verslagen te lezen ;) Ik heb jullie foto's van Singapore gezien en dat zag er idd heel futuristisch uit. Ik wist dat Singapore economisch gezien voortvarend was, maar dat het zo perfectionistisch zou zijn dat ze zelf kraaien afschieten en bomen rechttrekken had ik niet gedacht! Maar leuk dat jullie nu in Vietnam zitten en zoals Ilse als zei, foto- en verhalenavond als jullie terug zijn? :) Groetjes, ook van Ari, Heleen

Actief sinds 10 Maart 2010